تراژدی صادق هدایت پارودی شد / عبدالرضا اکبری: ایده نمایش “در خونگاه” برگفته از “داش آکل” است

خنیا _ عبدالرضا اکبری گفت: ایده نمایش “در خونگاه” برگرفته از یک قصه اصیل، قدیمی و ایرانی به نام “داش آکل” نوشته صادق هدایت است.

به گزارش هنر آنلاین ، “در خونگاه” اثرِ نمایشی طنزی به نویسندگی و کارگردانی عبدالرضا اکبری است که از ۲۳ مردادماه اجرای آن در تماشاخانه مهر حوزه هنری ساعت ۱۹:۳۰ با مدت زمان ۷۰ دقیقه آغاز شده است و پندار اکبری، غلام بابوته، حمیدرضا مرادی، فریبا دستوار، رامین مسیبی، داوود سلیمانی، عرفان اکبری، فریبا قهرمانی، امیررضا دلیری، بابک دیندار، صبا دلداده و آرسام یار احمدی در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

عبدالرضا اکبری درباره ایده نگارش نمایشنامه “در خونگاه” گفت: ایده این نمایش برگرفته از یک قصه اصیل، قدیمی و ایرانی به نام “داش آکل” نوشته صادق هدایت است اما زمان، مکان و شخصیت‌های آن در این نمایش تغییر کرده است و آن را در قالب طنز در نظر گرفته‌ایم.

او همچنین در ادامه صحبت‌هایش اضافه کرد: “در خونگاه” اشاره به افرادی است که از اسامی بزرگان برای نامگذاری بر فرزندان خود استفاده می‌کنند و گاهی دیده شده که وارثان این اسامی فاقد ارزش‌ها و منزلت صاحبان نام خود هستند. گاه صحبت از ارزش‌هایی می‌شود که رنگ باخته و تصنعی شده‌اند.

این بازیگر تئاتر و تلویزیون با اشاره به اینکه در گذشته موی سبیلی ضامن تعهد به وعده‌ها بوده است، عنوان کرد: اکنون برخی از افراد حتی با وجود چک و سفته نیز به تعهداتشان عمل نمی‌کنند. در گذشته زمانی که فردی مسئولیت قافله سالاری را برعهده می‌گرفت بقیه به او اعتماد کرده و اموال و خانواده‌شان را به آن شخص می‌سپردند. اکنون افراد جامعه دچار بدعهدی‌ شده و امانتداری‌ها دچار مشکل است.

اکبری ضمن بیان این موضوع که کمدی “در خونگاه” به خصوصیات، خصلت‌ها و ارزش‌های که در جامعه دچار چالش شده است، بر می‌گردد، عنوان کرد: این داستان نمونه‌ای در ادبیات کلاسیک کشور خودمان است. هر چند که نمایشنامه پیش از شروع تمرینات کامل بود، اما در جریان تمرینات نمایش، بسیاری از دیالوگ‌ها شکل گرفت و می‌توان گفت که این نمایش کارگاهی محسوب می‌شود.

این کارگردان درباره سبک اجرایی نمایش “در خونگاه” نیز یادآور شد: با اینکه نمایشنامه رئال پیش می‌رود، سعی شده است در دکور و فرم اجرایی از توازن و هارمونی برخوردار شویم که به سمت و سوی کارهای فرم نزدیک است اما در کنار هم و آمیخته با هم است. بنای این نمایش بر حرکت بازیگران است و آنها با بدن، بیان و رفتار حرف اول و آخر را می‌زنند. این نمایش اثری ساکن نیست و برخلاف اغلب کارهای امروزی در تئاتر و تلویزیون، تحرک و حرکت پایه و اساس کار است.

او با اشاره به اینکه “در خونگاه” نمایشی کاملاً ایرانی، با تکیه بر آدام و رسوم است، خاطر نشان کرد: در این نمایش سعی شده است با موسیقی کاری ملموس و نزدیک به جامعه ارائه شود.

عبدالرضا اکبری مبنای انتخاب بازیگران را ترکیبی از بازیگران حرفه‌ای و فارغ‌التحصیلان تئاتر عنوان کرد و گفت: به نظرم این ترکیب بسیار خوب است چرا که تجربه‌هایشان با هم تقسیم می‌شود و شکل جدیدی بنا خواهد شد که برای تماشاگر قابل قبول خواهد بود.

او در پایان صحبت‌هایش همچنین اذعان داشت: این نمایش در هجدهمین جشنواره آئینی سنتی نیز به کارگردانی پندار اکبری حضور خواهد داشت و من نیز نمایش “شال و انگشتر” را در این دوره از جشنواره کارگردانی می‌کنم.

در خلاصه داستان “در خونگاه” آمده است: همه اهل محله درخونگاه میدونستن که کاکا آکل و داش رستم سایه همو با تیر میزنن تا اینکه پای مرجان دختر آق صمد به قهوه‌خانه اسحاق باز می‌شود و هر دو یک دل نه صد دل عاشق او می‌شوند و با این پیشامد دشمنی بین دو لوطی محله بالا گرفته و بیشتر می‌شود …

دیگران عوامل این نمایش عبارتند از: رامین عبدالهی نوازنده کمانچه، رامین شاهین کار نوازنده تار، احسان سامانی‌منش نوازنده تمبک، آرسام یار احمدی نوازنده گیتار، آواز مسعود ویسی و صبا دلداده، مشاور فرهنگی و امور اجرایی مهران مرادی، دستیار کارگردان و برنامه ریز میلاد حاجی زاده، دستیار دوم کارگردان مرجان رضایی، منشی صحنه فاطمه کاشانی، مدیر روابط عمومی عرفان اکبری، طراح گریم محمد جواد جهانگیری، مجری گریم ناهید فدایی، کاوه بیهقیان و مهدی تقی‌زاده، طراح صحنه کیارش قوام‌زاده،

طراح لباس زارا مولایی، مدیران صحنه بابک دیندار و امیررضا دلیری، مدیر اجرایی مبین دودانگی، طراح پوستر و بروشور حدیث رصاف و عکاس محسن بیده.